تاریخ ایران و هم‌بستگی تیره‌های ایرانی

مقالات کوتاه پیرامون تاریخ و فرهنگ ایران و جهان

آداب خوراک خوردن در ایران باستان
ساعت ٤:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢٢   کلمات کلیدی: آداب غذا خوردن ،آداب خوراک خوردن ،خوراک ایران باستان ،غذا ایران باستان

آداب خوراک خوردن در ایران باستان
آیین غذا خوردن ایرانیان از زبان هرودوت
کورش محسنی

  هرودوت تاریخ‌نگار هالکارناسی چنین می‌نویسد: « پارسیان [ایرانیان] خوارک های سنگین، کم‌تر می‌خورند و بیش‌تر به خوراک‌های از گونه‌ی دِسِر (epiphoremata) راغب‌اند که همه به یک‌باره خورده نمی‌شود.  این جریان موجب شده است که درباره‌ی یونانی‌ها می‌گویند: در زمان خوراک، در حالی که هنوز گرسنه‌اند، دست از خوردن می‌کشند. زیرا پس از خوراک، چیزی که به زحمت‌اش بیرزد برای خوردن ندارند، لیکن اگر، چیزی خوردنی [از گونه‌ی دسر] به آن‌ها تعارف شود، دیگر از خوردن دست برنمی‌دارند.» // کتاب یکم 133

  گوشزد: نویسندگان یونان باستان از آن‌جایی که فرمان‌روایی ایران از پارس برخاسته بود همه‌ی ایرانیان از جمله مادها (آذری‌ها و کردها) را -که از دید زبان و تبار با پارسیان یکی بودند- را پارسی می‌خوانده اند.

*هر گونه برداشت از داده‌های این تارنگار تنها با ذکر نشانی تارنگار و نام نویسنده مجاز است. (کورش محسنی)


 
از کتاب سووشون سیمین دانشور
ساعت ٦:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/۱٤   کلمات کلیدی: سووشون ،کتاب سیمین دانشور ،سیمین دانشور ،سو وشون سیمین دانشور

گفتآورد روز: از سیمین دانشور
کتاب سووشون
مهرداد آتورپاتگانی

 « در این دنیا همه چیز دست خود آدم است، حتی عشق، حتی جنون، حتی ترس، آدمی‌زاد حتی می‌تواند  اگر بخواهد کوه‌ها را جا‌ب‌جا کند، می‌تواند آب‌ها را بخشکاند، می‌تواند چرخ فلک را به هم بریزد.

آدمی‌زاد حکایتی‌ست، می‌تواند همه جور حکایتی باشد، حکایت شیرین، حکایت تلخ، حکایت زشت و حکایت پهلوانی. بدن آدمی‌زاد شکننده است اما هیچ نیرویی در این دنیا به قدرت نیروی روحی او نمی‌رسد به شرطی که اراده و وقوف داشته باشد. »

*هر گونه برداشت از داده‌های این تارنگار تنها با ذکر نشانی تارنگار و نام نویسنده مجاز است. (مهرداد آتورپاتگانی)


 
پرداخت حقوق و دستمزد به کارگران تخت جمشید
ساعت ٢:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/۱۳   کلمات کلیدی: حقوق تخت جمشید ،الواح گلی تخت جمشید ،ترجمه الواح تخت جمشید ،پرداخت دستمزد به کارگران

سند پرداخت حقوق به کارگران تخت جمشید
مهرداد آتورپاتگانی

هنگام پاک سازی پارسه (تخت جشمید) شمار فراوانی گل‌نبشته پیدا شد که پس از برگردان (ترجمه) شدن آشکار شد، اسناد پرداخت دستمزد کارگران بوده است که نقدی پرداخت می شده است. برای نمونه برگردان یکی از این گل‌نبشته‌ها (با کمی دگرگونی و پارسی نویسی):

سرور (آقای) شاکا مدیر صندوق
" سرور «بردکاما» گواهی می دهد که سرور «هردکاما» درودگر مصری سرکارگر صدنفر کارگر به ضمانت سرور «وهوکا» در ساختمان پارسه (تخت جمشید) کار می کند باید 3 «کارشا» و 2 «شکل» و نیم نقره برای دستمزد دریافت کند."
مسئول صدور مردوکا

برای دیدن فرتور در اندازه ی بزرگ روی آن کلیک کنید

*هر گونه برداشت از داده‌های این تارنگار تنها با ذکر نشانی تارنگار و نام نویسنده مجاز است. (مهرداد آتورپاتگانی)


 
قلعه‌ی فلک‌الافلاک یا شاپورخواست خرم‌آباد
ساعت ۸:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/۸   کلمات کلیدی: تاریخ فلک افلاک ،دژ شاپورخواست ،ساسانیان ،دژ لرستان

قلعه‌ی فلک‌الافلاک خرم‌آباد
تاریخچه دژ شاپورخواست لرستان
کورش محسنی

دژ «شاپورخواست» یا قلعه‌ی «فلک افلاک» نام یک دژ کهن در کانون شهر خرم آباد استان لرستان است که به آن دروازه‌ی برجی نیز می‌گویند، که بر روی یک تپه‌ی بلند در نزدیکی رودخانه‌ی خرم آباد جای گرفته است. این سازه در زمان ساسانیان ساخته شده است و در فهرست آثار ملی ایران برنهاده شده است.

  در زمان ساسانیان شهری به نام «شاپورخواست» در نزدیکی‌های خرم آباد ساخته شد که احتمالا قلعه‌ی فلک افلاک همان دژ شهر شاپورخواست است که کاربردی جنگی و پدافندی (دفاعی) داشته است. نام نوین فلک افلاک احتمالا در زمان قاجار بر روی این دژ گذاشته شده است.

*هر گونه برداشت از داده‌های این تارنگار تنها با ذکر نشانی تارنگار و نام نویسنده مجاز است. (کورش محسنی)