تاریخ ایران و هم‌بستگی تیره‌های ایرانی

مقالات کوتاه پیرامون تاریخ و فرهنگ ایران و جهان

چگونه روشن‌اندیش و باکلاس شویم؟!
ساعت ۱:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٧/٢۱   کلمات کلیدی: هوخشتره ،ژانر ،زبان فارسی ،ملی گرایی

چگونه روشن‌اندیش و باکلاس شویم؟!
نقدی بر سرخودرگان و خودکم بینان امروز ایران
مهرداد آتورپاتگانی

  این برگه‌ای در فیس‌بوک است که چند ده‌هزار عضو ایرانی داره. همین برگه مدتی هست که با بهره‌گری از سَرخُوردگی و خودکم‌بینی که در میان ایرانیان رواج پیدا کرده (به دلایل گوناگون که خبر داریم) کوشش می‌کند خودزنی کند. برای نمونه یکی از بانمک بازی‌های این برگه راه انداختن اصطلاحی به نام "هوخشتره" است که از این راه به خوارداشت ایران‌دوستان و کسانی که به تاریخ و فرهنگ ایران علاقه دارند بپردازد.

  ایران در زمان کنونی از هر سو زیر فشار است. کوشش‌های کشورهای عربی، غربی، ترکیه، اسرائیل و آذربایجان برای تجزیه کشور و اختلاف انداختن میان اقوام ایرانی (بنگرید به اسناد ویکی لیکس) یک سو، این دسته از انسان‌های به اصطلاح روشن‌اندیش! که از آن سوی بام افتاده‌اند هم یک سو. ویژگی‌های بارز این دسته که از آن سوی بام افتاده اند:

* گرایش ملی و فرهنگ و تاریخ دوستی را بد می‌دانند، البته اگر یک آمریکایی یا اروپایی یا چینی و ژاپنی این ملی گرا باشد اشکالی ندارد و خیلی با کلاس است ولی اگر یک ایرانی این کار را بکند هوخشتره می شود
* به کار بردن هر چه بیش‌تر واژه های عربی و انگلیسی در گفتگوی روزمره. اگر کسی پارسی سخن بگوید و واژه های پارسی را به کار ببرد خیلی آدم بدی است. البته این تنها برای ایرانیان بد است، اگر آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها، ژاپنی‌ها و... فرهنگستان زبان داشته باشند و واژه سازی کنند اشکالی ندارد و خیلی با کلاس است
* خواندن آثار ادبی و شاهکارهای ادبی کهن پارسی خیلی بد و بی کلاس است. البته برای ایرانیان بد است وبی کلاس ولی اگر اروپایی ها و غربی ها نمایشنامه‌های شکسپیر، کمدی الهی دانته، اودیسه را بخوانند خیلی با کلاس هستند و با فرهنگ هستند.
* جشن‌های ملی نوروز، چهارشنبه‌سوری، مهرگان و تیرگان و ... خیلی بد، بی کلاس، کهنه و خرافی هستند، ولی اگر آمریکایی‌ها هالووین، کریسمس و سن پاتریک برگزار می‌کنند نشانه‌ی با فرهنگی و با کلاسی آن‌ها است.
* اگر غربی‌ها همه‌ی دانش‌ها را به یونان کهن بر‌‎می‌گردانند و هم‌واره از اسکندر و روم باستان می‌گویند و فیلم می‌سازند و ... خیلی باکلاس و با فرهنگ هستند ولی ایرانیان اگر از تاریخ خود گفتند و به آن بالیدند خیلیییی هوخشتره هستند و بد هستند
*  اگر ایرانیان جشن ملی بگیرند و پرچم کشورشان را برافرازند و بر سر در خانه بزنند خیلییی هوشختره هستند و تعصبی هستند و نژادپرست هستند ولی همین کار رو اگر آمریکایی ها بکنند نشان فرهنگ بالاشون هست

*هر گونه برداشت از داده‌های این تارنگار تنها با ذکر نشانی تارنگار و نام نویسنده مجاز است. (مهرداد آتورپاتگانی)

--------- برای پشتیبانی از این تارنگار---------

فروش عینک لوییس ویتون


 
مغلطه، دژفرنود درباره زبان پارسی و...
ساعت ٩:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/٢٠   کلمات کلیدی: دهخدا ،مغلطه ،دژفرنود ،سفسطه

دژفرنود یا مغالطه درباره زبان پارسی
سره گرایی از دید دهخدا
کورش محسنی

  دژفَرنود (مغالطه) از بیش از 2000 سال پیش و از زمان آریستوتِلِس (اَرَستو) دسته‌بندی شده. یکی از مهم‌ترین این دژفَرنودها، مغالطه‌ی «تکذیب یا تخطئه گوینده» است. در این گونه از مغالطه، شخص به جای این‌که به درون‌مایه‌ی سخن بپردازد، به تکذیب و خوارداشت گوینده و خاست‌گاه آن می‌پردازد.

ریشه‌ی این دژفرنود نادرست این است که: «امکان ندارد یک عقیده صحیح و مستدل از سوی کسی که دارای موقعیت مناسب علمی و اجتماعی و... نیست، ارائه شود.»

  نمونه‌ی 1: کسی می‌گوید که: «دکتر حسابی (یا فلان بی‌سواد سرکوچه!) در فلان مقاله به توانایی‌های زبان پارسی پرداخته و با عدد، ریاضی و منطق ثابت کرده که زبان پارسی به دلیل هندواروپایی بودن‌اش در واژه‌سازی بسیار توان‌مند است.»
  دیگری که مغالطه‌کار است، به دلیل این‌که دانش و توانایی پاسخ‌دهی علمی به این پُرسمان را ندارد یا دلایل دیگر... می‌گوید: «دکتر حسابی زبان‌شناس نبوده یا مدرک زبان‌شناسی نداشته یا فلان بی‌سواد سرکوچه نوشته‌اش ارزش خواندن ندارد چون کارگر است و مدرک ندارد...»
-----
  نمونه‌ی 2: کسی می‌گوید که: «زبان پارسی به دلیل هندواروپایی بودن باید تاجایی که شدنی است و به رسایی زبان آسیب آنچنانی نمی‌رسد (به دور از تعصب) از واژگان بیگانه‌ی عربی و غربی زدوده شود، چرا که این وام‌واژه‌ها از دستگاه صرفی زبان میزبان نگذشته‌اند و از دید زبان‌شناسانه این کار درست نیست. همان‌گونه که همگی زبان‌ها در سراسر جهان فرهنگستان دارند و واژه‌سازی می‌کنند ما هم باید چنین کنیم و ...»
   دیگری که مغالطه‌کار است، به دلیل این‌که دانش و توانایی پاسخ‌دهی علمی به این پُرسمان را ندارد یا دلایل دیگر... می‌گوید: «دهخدا گفته است که : هر کس بگوید زبان فارسی باید خالص باشد، اول در قیافه ی او تفرس و نظر باید کرد. اگر آثار حُمق و گولی پیداست جای ترحم است و اگر پیدا نیست، بی هیچ شک و شبهه مزدور دشمنان ملیت و قومیت است»
----
  در این دو نمونه دیدیم که جایگاه اجتماعی و مدرک دانشگاهی و... به عنوان دست‌مایه‌ای برای دُژفَرنود به کار رفته است. در حالی که در گفتگوی منطقی شما حق چنین کاری ندارید. باید پاسخ دانشیک و علمی بدهید نه اینکه شخص گوینده را به حماقت و نداشتن مدرک و غیره متهم کنید. افزون بر این‌ها بزرگان زبان‌شناس و پارسی‌دان دیگری وجود دارند که سره‌گرایی را درست و علمی و بایسته می‌دانند از جمله احمد کسروی تبریزی، دکتر کزازی، دکتر فریدون جنیدی و ...
----
   مغالطه توسل به (تکذیب) شخص را اگر به صورت منطقی بنویسیم چنین خواهد بود:
* شخص الف گزاره‌ی "د" را مطرح می‌کند.
* شخص الف شخصی با رفتار(ها)ی بد (نداشتن مدرک و تخصص) است.
* نتیجه گرفته می‌شود که "د" نادرست است.
----
   باید دانست که از نظر منطقی، این استدلال لزومن درست نیست. راه درست این است که اگر احساس می‌کنیم سخن مدعی درست نیست، با بهره‌گیری از منطق و دانش آن ادعا را رد کنیم و از پیش‌داوری به دلیل نداشتن جایگاه اجتماعی و مدرک و .. خودداری کنیم.

*هر گونه برداشت از داده‌های این تارنگار تنها با ذکر نشانی تارنگار و نام نویسنده مجاز است. (کورش محسنی)

--------- برای پشتیبانی از این تارنگار---------

فروش ساعت کاسیو بند چرم


 
پورداوود: تورانیان ایرانی بودند
ساعت ۱٠:٥۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/۱٥   کلمات کلیدی: تور ،توران ،تورانیان ،پورداوود

ابراهیم پورداوود اوستاشناس و ایران‌شناس، درباره‌ی "توران" و "تورانیان" که آریایی هستند می‌نویسد:

  «تور (در اوستا) نام یک قبیله‌ی ایرانی است در شاه‌نامه فردوسی نیز تور آمده است. توران خاک تور است. مربوط به تُرک نیست، هرچند  که این اشتباه بسیار قدیم می‌باشد و ترک‌های عثمانی مایل باشند که منسوب به چنین قوم قدیمی باشند، تور در واقع یک دسته‌ای از ایرانیان‌اند که از حیث تمدن پَست‌تر بوده‌اند. اشکانیان را باید از این قبیله دانست. چطور ممکن است که تورانیان از ترک‌های مغولی باشند، در صورتی که اسامی آن‌ها آریایی است.»

پورداوود، ابراهیم 1377 : اوستا، گات‌ها، انتشارات اساطیر، ص 90-91

*هر گونه برداشت از داده‌های این تارنگار تنها با ذکر نشانی تارنگار و نام نویسنده مجاز است. (کورش محسنی)

--------- برای پشتیبانی از این تارنگار---------

فروش ست پالتو و تونیک زنانه زمستانه پرند


 
دیدگاه کسروی درباره زبان و تبار مردم آذربایجان
ساعت ۱۱:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/٧   کلمات کلیدی: زبان پهلوی آذری ،پهلوی آذری ،کسروی ،آذربایجان

احمد کسروی درباره‌ی شیخ صفی و تبارش، و تبار و زبان مردم آذربایجان می‌نویسد:

   «پیش از صفوی هیچ شاعر ترک‌گویی در آذربایجان پیدا نشد و همگی مردم که ماد و آریایی‌تبار بودند، به زبان "پهلوی آذری" گفتگو می‌کردند که همانند فارسی‌، لُری و کردی بود.»

باید دانست که مردم ایرانی تبار آذربایجان پیش از یورش ترکان-مغولان به ایران و بخش آذربایجان ایران به زبان باستانی آذری گفتگو می کردند که در آینده به زبان ترکی تغییر یافت.

↑ سیسیل جی ادموندز: کردها، ترک‌ها، عرب‌ها ص ۱۳، ترجمه یونسی
↑ و. نیکیتین - کرد و کردستان ترجمه محمد قاضی - نشر درایت ۱۳۶۳. ص ۴۲-۵۱،

*هر گونه برداشت از داده‌های این تارنگار تنها با ذکر نشانی تارنگار و نام نویسنده مجاز است. (کورش محسنی)

--------- برای پشتیبانی از این تارنگار---------

خرید اینترنت مودم wifi همراه 3g